Gemeenschappelijk communiqué KBBF, Badminton Vlaanderen en LFBB

Competitie

Gemeenschappelijk communiqué KBBF, Badminton Vlaanderen en LFBB

Samen met de start van de vaccinatie van onze ouderen herleeft de hoop op een nieuwe heropstart van onze sport. Desondanks zakken de besmettingscijfers maar traag en duiken varianten van het virus op, terwijl wij ondertussen al in de helft van het competitieseizoen aangekomen zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van KBBF in samenspraak met Badminton Vlaanderen en LFBB de volgende beslissingen genomen tijdens haar virtuele vergadering van 24/01/2021:

Belgisch Kampioenschap Jeugd editie 2020
Een uitstel van het in november 2020 geplande kampioenschap was goedgekeurd onder de voorwaarde dat deze editie plaats kon vinden tijdens het eerste trimester van 2021. Bij gebrek aan een club als kandidaat organisator en vooral bij gebrek aan hoopgevende perspectieven op korte termijn, wordt de editie van 2020 geannuleerd. Er werd eveneens beslist dat de editie van 2021 zal plaatsvinden in Malmedy op 20 en 21 november van dit jaar.

Yonex Belgian Junior Master Circuit (YBJMC) editie 2020 en 2021
Er konden te weinig speeldagen van dit circuit georganiseerd worden in 2020 en dus zullen er geen prijzen uitgereikt kunnen worden. De jeugdspelers die aan de leiding stonden van dit klassement zullen echter wel bekroond worden met een oorkonde. Voor de editie van 2021 zullen prijzen uitgereikt worden onder de voorwaarde dat minstens 50 % van de speeldagen georganiseerd kan worden.

Interclub Competitie
Zowel de liga -en provinciale competitie als de Nationale Victor League competitie zullen niet meer afgewerkt worden met stijgers en dalers, omdat er niet meer voor de uiterste richtdatum van 21/02/21 heropgestart kan worden. Er zijn tot op heden nog geen versoepelingen van de maatregelen op komst voor de sportsector en er kunnen geen 4 weken aan inlooptijd meer gegarandeerd worden.

• De bestaande kalender van de nog te spelen ontmoetingen wordt behouden als vertrekbasis. Indien gewenst mag er verplaatst worden waarbij de maand mei ook nog kan gebruikt worden, ook voor de geannuleerde ontmoetingen, maar het is beter om hier mee te wachten tot er meer perspectief is voor de heropstart. De resterende speeldagen van de voorrondes van de Nationale competitie zullen nog ingepland worden in de kalender.
  • Alle ontmoetingen zullen beslecht worden op vrijwillige basis. De niet-gespeelde ontmoetingen zullen geen aanleiding geven tot enige sportieve of financiële sanctie.
  • Van zodra er gespeeld mag worden, onder de voorwaarde van 4 weken inlooptijd voor zowel enkel als (gemengd) dubbel, zullen de resultaten van de spelers in rekening gebracht worden voor hun individueel klassement. Het nieuwe klassementsysteem is gebaseerd op een gemiddelde prestatie die berekend wordt over een periode van 52 weken (deze periode is voorlopig reeds uitgebreid naar 104 weken en dit zolang als de invloed van de huidige sportieve lockdown op het systeem blijft voortduren). De spelers die aan geen enkele ontmoeting meer zullen deelnemen, zullen dus geen enkel negatieve impact ondervinden.
  • Beide liga’s zijn vrij om alternatieven voor hun spelers te lanceren om de vrijwillige competitieve speelmogelijkheden te vergroten. Deze alternatieven kunnen ook na mei verdergezet worden.

Tornooien
Tornooien zullen heropgestart worden van zodra de protocollen voor de sportsector dit toelaten. De organiserende clubs zullen door hun liga gecontacteerd worden.

Bovenstaande beslissingen zijn opnieuw ingrijpend, maar we hopen op deze manier een duidelijk en realistisch perspectief voor onze leden en clubs te bieden. Tot slot hopen we van harte dat iedereen een gezond en sportief 2021 tegemoet kan!

Namens de Raad van bestuur van KBBF, Badminton Vlaanderen en LFBB