Fazza-Dubai Para Badminton International 2021

G-Badminton

Ook het para badminton kende in 2020 en 2021 zijn Covid-19 problemen waardoor het tornooi in Dubai het eerste was dat na 11 maanden kon doorgaan.

Ik mocht als referee naar Dubai om het para badminton tornooi te begeleiden. Na de nodige administratieve beslommeringen en de vereiste Covid-19 PCR test kon ik op weg. Leuke bijkomstigheid was dat ik samen met Man Kei To of Kiki voor de vrienden op dezelfde vlucht zat naar Dubai. Na een lange tocht via Amsterdam kwamen we na middernacht aan in het hotel. Dit keer geen “on-arrival test” voor ons omdat we een PCR test konden voorleggen van 72 uur voor vertrek. De regels in Dubai waren duidelijk minder streng dan bij de All England. We moesten wel in onze bubbel blijven maar niet op onze kamers. Om bij het restaurant van het hotel te komen moesten we door een winkelcentrum dat bij het hotel hoorde. Restaurants waren gewoon open, cafés zijn er niet in Dubai en dus een pintje drinken zat er niet in.

Na de eerste dagen met vergaderingen alom was het tijd voor de team manager meetings en de umpires briefing. Dit zijn de drukste momenten in het para badminton. Spelers kunnen zich tot 15:00 nog koppelen met andere spelers voor dubbel of mixed, dit noemt men de “re-entry”. Deze re-entry is nodig omdat er een aantal spelers niet weten in welke klasse ze moeten spelen voor de classificaties voorbij zijn. Na het manueel checken van de wereld ranking en de bevestiging van de inschrijvingen tijdens de meeting van 19:00 kon de loting en de planning voor dag 1 worden gemaakt. De loting van de 20 onderdelen in 6 verschillende klassen, 4 Standing classes en 2 Wheel Chair classes, werd omstreeks 10:00 online gezet. Net na middernacht waren we klaar en werd de planning voor de eerste dag op de tornooipagina gezet.

’s Morgens om 9:00 kwam de “Chief Classifier” naar de “Technical Delegate”, het bleek dat één speler uit de SL3 (Standing lower limbs niveau 3) klasse eigenlijk in de SU5(standing upper limbs niveau 5) klasse moest staan, dat betekende herloten in de reeksen heren enkel SL3 en SU5 terwijl de spelers klaar stonden om stipt om 10:00 te beginnen. Dat was wat stressen maar de ervaring in onze eigen tornooien met 5 klassementen en elk 5 onderdelen kwam hier zeer goed van pas. Met een 40-tal minuten vertraging konden we dan toch starten. De rest van het tornooi verliep vlotjes en omdat er niet zoveel inschrijvingen waren was het einduur elke dag rond 18:00.

De midweek PCR test werd verplaatst naar vrijdag en zaterdag zodat dit ook kon dienen als “departure-test”. Op zaterdag was er even tijd om Dubai-stad te bezoeken. Dubai stad is wel de moeite om eens gezien te hebben. Hopelijk kan ik eens terugkeren in betere tijden.

Dan de finales en de uitgebreide, gezamenlijke prijsuitreiking na afloop van al de finale.  Kiki won Goud in het DD WH1-WH2 en Brons in het WS WH1, een “vreé” knappe prestatie! Daarna was het poseren voor misschien wel 50 foto’s voor we weer naar het hotel konden. Valiezen pakken, een laatste keer naar het restaurant en op weg naar het vliegveld om omstreeks 0:55 het vliegtuig, via Amsterdam naar huis te nemen.

Ik kan iedereen die ooit de kans krijgt om umpire of referee te zijn op een para badminton tornooi aanraden om die kans zeker te grijpen. Het zijn echt unieke momenten die je daar meemaakt. Sportief gezien zijn het top atleten die zich proberen te plaatsen voor de Paralympische Spelen. Om het even te plaatsen, de nummer 1 op de wereldranking in SU5 heeft als junior meegespeeld op het WK juniors voor het team van Maleisië.